Yin yoga

Wat is YinYoga

 

Yin Yoga is loslaten, ontspannen, oude energie verwijderen waardoor er ruimte wordt gemaakt voor nieuwe energie.

Tijdens mijn studie Poweryoga werd ons aangeleerd dat je houdingen op een bepaalde manier uitgevoerd moesten worden.

Toen ik met mijn opleiding YinYoga teacher begon , leerde we als eerste dat anatomisch gezien een houding er nooit op één manier uit kan zien. De een heeft langere benen of het heupgewricht staat meer naar voren. Tijdens onze lessen begeleid ik daarom ieder individueel.

Yin Yoga is een tegenhanger van alle gespannen factoren die er in het dagelijkse leven zijn. Rennen, vliegen en presteren , de spanningsboog staat te vaak strak. In de les wordt je geleerd hoe te ontspannen , om je lichaam te voelen en je grens op te zoeken zodat je daar niet overheen gaat.

Lichamelijk werkt het langer in de houding blijven diep in op ons weefsel. De beschermende laag die in in onze slaap wordt aangemaakt rekt tijdens de Yin Yoga les uit tot een zijde achtige beschermlaag die de mogelijkheid heeft vocht aan te trekken waardoor we verjongend en zelfherstellend reageren.

Geestelijk lost het veel stress , spanning en oude emoties op. Zonder dat we het door hebben slaan we alle gebeurtenissen op in ons lichaam waardoor klachten en stijve spieren kunnen ontstaan. Door het leren onstpannen en het rekken van het weefsel kan je blokkade's opheffen en je weer 'als nieuw' voelen.

Ik ben begonnen met Yin Yoga omdat ik het zelf heel fijn vond maar verslavend als het is, opgeslokt in het geven van deze vorm van Yoga. Nog steeds leer ik bij in het onderwijzen van Yin Yoga. inmiddels een nieuwe opleidng Yin Yoga medicine succesvol afgerond waar ik leer met behulp van Osteopathie Shiatsu en Pathalogie de Yin Yoga te gebruiken als geneesmiddel tegen veel lichamelijke klachten zoals heup en rug klachten in het breedste zin van het woord.  

Yin Yoga moet je ervaren...... Je bent welkom

De effecten van Yin Yoga

Wat doet langdurige rek, op de Yin yoga style, voor je bindweefsel?

Zoals eerder aangegeven is kenmerkend aan Yin yoga dat je lang (3-5 minuten) in eenzelfde houding blijft, en daarbij je spieren zoveel mogelijk ontspant. Het effect hiervan is dat je je zogenaamde fascie oprekt. Fascie is het netwerk van bindweefsel dat alle organen, botten en spieren in het lichaam omvat. Door het oprekken van je fascie wordt de stof Hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot.

Bindweefsel produceert Hyaluronzuur en dat trekt vocht aan, ook rondom je pezen en gewrichten. Hierdoor zal de aan- en afvoer van vloeistoffen binnen het bindweefsel positief worden beïnvloed. Met Yin Yoga bereik je vooral het bindweefsel. Hierdoor wordt enerzijds het stresshormoon cortisol gereduceerd (ontgiften van de organen) en anderzijds de neurotransmitter dopamine, een lichaamseigen stof gestimuleerd. Dopamine is volgens velen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de zogenaamde ‘Runners High’, een euforisch gevoel van blijdschap en beloning dat veel lange afstandslopers ervaren, en wordt daarom in de volksmond ook wel eens het gelukshormoon of geluksstofje genoemd.  Met het regelmatig beoefenen van YinYoga maak je de neurotransmitters serotonine en dopamine aan. 

Serotonine: is het stofje dat invloed heeft op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Dopamine: is het stofje dat een grote rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn of stilstaan.
Het lichaam zet serotonine om in melatonine. Het is daarom belangrijk dat voldoende serotonine beschikbaar is. Serotonine reguleert eveneens het vrijkomen van melatonine uit de epifyse. Dus voor een goede slaap is de aanwezigheid van voldoende serotonine ook cruciaal.   

Wat zijn neurotransmitters?

Bekende neurotransmitters zijn acetylcholine, GABA, noradrenaline, dopamine, serotonine en endorfines.  Neurotransmitters zijn communicatiestofjes die van essentieel belang zijn voor het samenwerken van de verschillende systemen in ons lichaam. Deze neurotransmitters hebben een belangrijk effect op de lichamelijke- en mentale fitheid, slaappatroon, immuunsysteem, geheugen, hormoonproductie, concentratie en focus. De juiste voeding en aanvullingen waar nodig, de juiste beweging en mentaal evenwicht zorgen voor de juiste brandstof om deze stofjes aan te maken door je eigen brein en lichaam

Conclusie

Het regelmatig beoefenen van Yin yoga houdingen stimuleert het produceren van de neurotransmitters. Door stress binnen het lichaam te verminderen zal het lichaam minder van het stresshormoon adrenaline aanmaken, zodat het de hoeveelheid dopamine in het lichaam minder terug laat lopen.

Door langdurige rek op het bindweefsel tijdens een Yin houding wordt het zelf herstellend vermogen van het lichaam gestimuleerd. Yin Yoga kan je helpen oa pijn-, stressklachten en slaapproblemen te verminderen. Op een rustige manier ruimte geven aan het lichaam en de geest, zorgt voor een goed herstel.